Monday 9 February 2015

Perangai kedekut tapi tak mampus-mampus

Ok nak citer pasal Manusia...oh manusia...perangai...manusia..

setiap manusia memang ada perangai yang berbeza...tak sama...sebab akal,hati,pegaruh,ajaran,fahaman yang berbeda...so disebabkan benda2 ni pada zaman dahulu terjadi pergaduhan,salah faham,pembunuhan dan sebagainya kerana takde satu ajaran tunggal yang boleh dijadikan satu rujukan yang boleh dipakai seluruh umat manusia...dat why Allah s.w.t turun Nabi2 dan rasul2 supaya membimbing manusia ke jalan yang benar..

hati,jantung semua sama tapi perangai totally lain...faktor genetik pun mungkin ada menyumbang.
contoh perangai sama cam mak dia lembut hati lagi panas baran macam atok dia...tu semua cth faktor genetik r tu...

k aku nak cerita ada lah jenis satu manusia ni jenis hidup dia senang jer kerja balik kerja tidur,makan,tidur then pergi kerja...itu lah rutin dia dari dulu sampai ke tua...hidup dia hanya kerja,tidur,kerja..and tak care pasal life dia yang lain..simple kan..ok ini bukan kategory perangai tapi lebih kepada gaya hidup...sungguh tak sihat kan dari segi fizikal dan mental...ah tu perangai dia sumpah kedekut..banyak duit tak ada hutang sebab kerja keraskan kata kedekut so duit banyak tersimpan..rumah kete semua tak ada hutang ,barang 2 kat rumah apa pun tak ada cam orang bujang jer sekadar keperluan biasa jer..

bahan2 makanan tu xde stock yang best2 yang ada stock sardin and maggie...giler babi jimat brand barang makanan dan keperluan pun brand cap ayam jer janji murah biarpun tak berkualiti...itu lah dia perangai terlampau berjimat cermat sampai kedekut....duit banyak selalu gebang cakap tak ada duit...heran kan.!!!

aku ni plak jenis perangai boros pantang ada duit...ada jer nak mengeluar beli bukan yang benar keperluan..tapi belum tahap berhutang orang yea...pantang n malu i nak pinjam2 duit orang ni..sekarang ni jer aku dah cuba2 berjinak2 jd  penjimat cermat..supaya dapat kumpul pergi melancong oversea.hahha

Dah tua2 kita banyak kan beribadah bukan banyakan mencari duit
coz takut makin tua dah uzur nanti tak de duit nak hidup tapi
tak takut x de amalan untuk akhirat
k berbalik kepada makcik kedekut tu...dia selalu kedekut paling aku geli kalau beli makanan murahan pastu suh aku makan contoh la kicap cap selipar..bla makan kat umah dia weakk apa la kicap dia ni rasa selipar...adoiii spoiii...aku bab benda makan ni tak payah la nak bekira kalau beli tu nak yang paling murah bukan dia fikir pasal kesedapan tapi kemurahan last2 bertahun stock tak habis last2 buang...tak ker membazir namanya tu??? faham yea tu salah satu contoh mudah yang lain2 tu korang fikir r sendiri...beli kipas cap kambing tapi kena beli setahun 2 kali sebab rosak dan yang lain2...

Lagi sakit hati aku bila dia datang rumah aku....ada plak stock makanan kat umah aku yang sedap2 lagi mahal tak mahal sangat dia punya la pelahap makan banyak2 siap pow bawa balik nescafe 3 in 1 kat umah aku...adoiii kalau ada kek yang sedap2 ker coklat jer sumpah dia makan memang tak tinggal orang belakang...sakit ati aku berapa kali terkena kek coklat aku dia tibai sampai habis..sekarang bila dia datang aku kena sorokkan makanan aku yang sedap2...bukan aku berkira tapi dia tu yang jenis PERANGAI pelahap...

Tapi lah kan orang kedekut mana boleh selamat kan...mesti ada karma nya...kedekut2 tapi tetapi duit kena keluar banyak contoh kete asyik rosak la,duit banyak kali kena tipu la dan apa2 yang menyebabkan pengeluaran duit pada benda yang munasabah...padan muka i suka ko terkena...memang muka dia lah yang selalu terkena...so nampaklah pembalasan dari tabiat buruk dia.Dapat lak lagi anak yang kuat menipu duit mak dia...hahah memang terkena...

bukan dari segi kedekut dengan diri sendiri dengan orang pun boleh tahan gak kedekut...duit banyak pun jarang bersedekah..dengan adik-beradik sendiri /  anak buah kedekut tak pernah belanja makan walaupun dapat duit kwsp banyak and duit jual rumah..kalau belanja cucu siap mention yang konon dia belanja padahal orang dah nampak dia belikan baloon tapi still nak gtau juga yang guna duit dia...adoiii

So the moral of story jangan terlampau berjimat sehingga menjadi kedekut....contohi la aku sentiasa berboros tapi sebab aku tak kedekut alhamdullilah ada gak duit tapi dapat juga beli barang yang bagus2..bagi aku rezeki ada di mana2,cukup r duit untuk sedikit simpanan,pebelanjaan,komitment wajib,yang lebih2 tu apa salahnya berbelanja untuk kepuasan...

Duit banyak nanti mati bukan boleh bawa belanja beli air coke ais kat neraka.so duit banyak2 bawa bersedekah...sedekah pada keluarga dulu sebelum nak sedekah pada orang lain baru lah amalan kita diberkati ni tak bila tahu ahli keluarga dalam kesusahan boleh bagi duit...tapi pinjam la kena bayar balik...ala apa salahnya orang susah dah tentu la susah better ki sedekah kan jer tak payah nak minta2 balik kalau setakat seratus 2 tu..yea dokk..

.tapi mana boleh bagi TOLONG tapi pinjam jer yeaa..pastu kan dah kalah agent collector belum cukup bulan dah call banyak kali...sekali tak angkat memang tak putus asa akan call 100 kali padahal orang tu tengah keje tak angkat lagi pulak tak save nombor tak tahu no sapa...bila angkat la ko ker nak collect hutang sanggup call 100 kali kalah debt collector...hebat kan manusia perangai camni aku mulut ni rasa nak berdoa dasar ahli neraka punya perangai...hahaha

JELIK kan aku selalu berharap something bad happed especially berkaitan lost duit dia..

Aku harap kisah aku ni dapat dijadikan idea cerita tanah kubur musim 12...


No comments:

Post a Comment