Friday 25 October 2013

Bajet 2014..

Aku ni bab2 bajet 2014 ni kurang sikit dapat info tapi tadi ada baca ino kat Fb Najib Razak tapi macam berjela jer panjang dia...malas plak nak baca..tp just baca yang main point jer lah.Agak2 rakyat selangor dapat BRIM tak tahun depan??huhu aku ni penduduk negeri Selangor dengar khabar angin mengatakan Selangor yang bukan dibawah pemerintahan BN tak layak menerima BRIM..betul ka???huhu cam x best jer dengar ialah aku kan penduduk negeri Selangor nampak gaya cam kena pindah kot area KL.

Sudah la aku ni nak berangan dapat duit BRIM konon..padahal layak ker dapat??household yang income below RM3000 yang layak dapat kan???tapi macam aku ni tak layak dapat jer der...kalau la kan dia guna yang lama pun infomation pasti la aku dapat..kalau dia dah suh update baru sumpah sungguh memang kena rejected..huhu

Yang aku sangat lah liked dengan points pembentangan tersebut;  di antaranya ialah;

- Untuk penyakit buah pinggan mendapat rawatan percuma untuk hemodialisis.Supply Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis value dia 19 ribu seunit .So pesakit hanya buat rawatan sendiri di rumah
-Menambahkan pekerja jururawat
.Ini bagus coz kadang2 aku kesian tengok jururawat yang tak menang tangga and muka penat lagi kena marah dengan patient yang tak menyabar dan sekurang-kurangnya kekawan aku yang banyak gak la study nurse dapat govement job.
- Subsidi gula telah dimansuhkan sebanyak 34 sen..hehe coz terlampau banyak rakyat malaysia yang 30 above dapat diabetes.
- Voucher buku 1 Malaysia sebanyak RM250 utk pra-university dan IPT
- Household yang income below 4k dikecualikan income tax..aku??cam nak terkena income tax jer

ehhh ni jer info yang aku tahu so far..besok follow up balik coz aku pun dah nak balik keje..nampak gaya besok tahu ringkasan dia kat news paper la yea..


No comments:

Post a Comment