Thursday 17 October 2013

The Famous Amous Company Construction In China

Ni nak story about my company yang aku tengah keje sekarang.Nama x boleh mention sangat lah private & Confidential coz sekali tiap nama company kat google habis blog aku kena view worldwide..karang salah tulis artikel aku lak yang kena banned ke saman ke..hancur mane tau staff ke boss kat company aku ada terview baca pasal blog aku habis dorg tau pasal aku.so terpaksa la kan demi reputasi nama baik aku.

Company aku owned by China ltd memang sangat lah famous and established company in China one of construction company yang nama nya seangkatan dengan nama-nama cam MMC-Gamuda dan sebagainya.Dia pun overseas site project ada merata-rata seluruh dunia so far ada 8 negera.Bisness dia buat bangunan,kondominium dan sebagainya.So far the biggest project dia yang ada kat Malaysia ni buat kondominium kat Mont Kiara value  dia lebih kurang 125 milion tak silap aku and lagi satu kat Tropicana 100 lebih milion gak lak..ni pun aku tahu sebab aritu baca company profile..tp tak tahu tau details coz aku baca pun sekali imbas jer nak cepat nak tanya tapi tengok semua staff like a busy.Peghhh untungnya million klo nak di comparekan gan gaji aku..huhuh nyesal tak demand time interview aritu.

Yang terhebatnya dalam office(main office) ni aku aje satu-satu nya melayu tunggal yang bekerja..lain dari tu despacth,driver dan pekerja melayu tapi dorang kat site office aje.Ada 6 orang local china dan selebihnya international china termasuklah bosses dia..Aku tak kisah pun yang penting gaji mahal and dorang tak kacau kerja aku..(main internet 8hour/day)( ^_-)

What make me proud to them (International China) is dorang sekarang tengah learning Bahasa Malaysia.Dorang nak sangat speaking more in Bahasa then english.English dorang pun fair jer x terror sangat terrror lagi aku..kadang2 klo berborak dengan dorang in english rasa cam english slang chinese klo aku tak faham aku buat2 faham jer lah..paling kelakar ckp cm orang bisu guna tangan signal..dorg jarang berborak juz senyam jer klo jumpe yealah dorg nak communicate pun susah..so far ok aku suka bkawan gan org international china dia sangat peramah and tak kacau keje aku and tak sombong.

Ni adalah pengalaman ke 2 aku berkerja dengan foreigner before kat carigali alliance dengan syarikat schlumberger pun most of worker from worldwide.Menang selalu dapat company yang kena kerja dengan professional overseas people..macam sign jer mentang2 la aku ni feeling2 nak kerja and living in oversea.InsyaAllah..Amin moga2 terkabul.










No comments:

Post a Comment