Tuesday 22 October 2013

Perkembangan bayi 1 ke 4 bulan.

Bosan2 xde citer meh aku citer info pasal perkembangan bayi contoh perkembangan anak aku sendiri la anaqi.Sekarang Anaqi dah 4 bulan genap extra sehari jer la hari ni.

K apa yang aku tahu lah base on anak sendiri punya experince 1st to 2nd weeks baby hanya tahu tidur sepanjang hari bangun pun coz nak minum susu dan salin pampes memang bunyi bising ker terang ke gelap dia memang wat bodoh jer tahu tidur jer almost 24 hours per day..tetapi after 2 weeks dia dah kenal bunyi bising dah tau suhu panas ke sejuk dah mula nak meragam contoh nak tidur pun dah start nak guna boyan (buaian )atau pun ada setengah orang dah start nak bagi puting coz time ni dia dah pandai nak wat hal..Dalam sebulan dua tu nak tidur guna boyan ok lagi letak jer henjut terus tido bila masuk 3 bulan dah pandai xmo tidur boyan lagi dah mula marah bila kita masukkan dia dalam boyan...pening gak kepala aku bila dia dah meragam boyan xmo puting xmo dukung pun x mo last2 body pun dah penat hummpp baby dah mengantuk tapi tak dpt feel cantik nak tidur macam cara kena wat supaya dia dapat tidur yang enak..mng kritikal lah time ni kena banyak bersabar..becoz baby dalam tempoh ni 2-4 bulan ni agak cerewet coz di baru nak adapt dengan suasana baru..so perlukan sokongan suami dalam membantu meredakan emosi si bayi kita yea....para bapa2 sekian kerjasama anda amat di perlukan coz mummy pun perlukan rehat dan tenaga xkan bila baby merengek semua nak campak kat si ibu..itu adalah contoh anak aku memang baby susah cikit agak cerewet mungkin anak orang lain memang lebih senang nak jaga..

2 Bulan
Sejak lahir memang dah ajar Anaqi minum susu badan + susu formula..Alhamdullilah coz dia nak and pandai hisap susu botol akan tetapi masuk jer 2 bulan lebih dia dah pandai memilih tak mahu puting botol nak puting ori..cehh penat aku trained dia tapi since dah kerja nak tak nak dia hisap juga.So tang ni si ibu perlu berjaga2 coz base on my friends and relative experince most of baby dorang tak mahu hisap botol.Last2 ada yang terpaksa berhenti kerja la coz anak dia langsung xnak hisap susu botol sebab baby dah pandai memilih puting dia lebih prefer untuk puting ibu dari puting tiruan.So bila baby mula menolak hisap botol cepat-cepat lah berhenti dari memberi susu badan sementara maksudnya bukan behenti beri susu badan tapi perlu lah pam susu badan dan masukkan ke dalam susu botol.

Sumpah tak tipu dah banyak terjadi yang baby langsung xtak botol contoh aku sendiri masa 1st baby aiman menang menolak utk hisap susu botol walaupun dah tukar macam2 puting even puting mahal yang bentuk dia cam puting ibu tomme tippe tu pun dia xnak.Susu pun dah tukar macam2 tapi membazir buang camtu aje.Last2 dah malas terpaksa pasrah bila baby juz minum susu gantung.Lain2 cousin aku boy memang until now anak dia dah 2 tahun lebih pun meyusu badan nasib mak berniaga boleh la lari2 bagi susu badan terbaru anak sepupu aku jeny pun bini terpaksa berhenti kerja.Kawan aku Amy lak pun sama dalam masa dia tengah pantang baby dia langsung tak nak isap botol last2 dah kena hantar nursery dah betul2 lapar baru nak botol juga tu kira ok lagi adik ipar aku punya anak sampaikan bini dia terpaksa berhenti kerja coz cuba sebulan kerja after pantang tapi dalam tempoh sebulan tu pun anak dia langsung tak nak botol terpaksa bagi pakai sudu bila lapar..

humpp so si ibu2 perlu berhati2 ada satu tempoh tu kita perlu henti kan seketika menyusu secara langsung melalui badan perlu pam susu dan beri botol.Bila dia dah boleh adapt dengan puting botol baru boleh bagi baby isap susu badan.Sebab bagi susu botol dan badan dia lain tau feel dia kita akan rasa lebih memberi kasih sayang pada baby bila beri susu secara langsung melalui badan..

3 Bulan
Bila dah masuk tempoh ni aku tengok Anaqi dah start pandai senyum2 bila orang mengajah dia dan mula nak ketawa sikit2.Selain dari tu dia dah pandai pusing kan badan dan menarap tapi kejap2 jer lah coz bila lama2 dia dah mengah.Then dalam 3 bulan lebih nak masuk 4 bulan dah start nak capai dan pegang benda.Lagi satu dia sangat alert dengan bunyi bising kalau tengah tidur mudah terjaga kalau ada terbunyi bising..Selalunya abang dia r suka buat bising adik pun mengamuk kalo tido terganggu aku hangin jer gan Aiman kalau dia memekak time Anaqi tidur.

4 Bulan
Today Anaqi just 4 months 1 hari bulan ni xde injection..So tak nampak lagi apa progress ni tapi 2-3 hari sebelum dah pandai ketawa megekek2 lak bila aku dok mengajah2 dia.

Ini saje info untuk entry kali ni next time aku akan create lagi coz kena lalui dahulu pengalaman seterusnya then baru boleh cerita..k see u then

1 comment:

  1. Perkembangan bayi sangatlah penting apalagi setelah membaca blog ini
    bayi 3 bulan menambah ilmu saya semoga blog ini tetap maju dan di tunggu artikel terbaru lainnya:)

    ReplyDelete